۲۵ مرداد ۱۳۹۱، ۰:۳۴

بنی اسدی:

ایران و پاکستان شناختی نسبت به قابلیتهای تجاری و کشاورزی یکدیگر ندارند

ایران و پاکستان شناختی نسبت به قابلیتهای تجاری و کشاورزی یکدیگر ندارند

شیراز - خبرگزاری مهر: سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور پاکستان گفت: ایرانی ها و پاکستانی ها هیچ شناختی نسبت به قابلیت های صنعتی، تجاری و کشاورزی یکدیگر ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین بنی اسدی سه شنبه در جمع فعالین اقتصادی فارس افزود: ایران و پاکستان در زمینه های مختلف کشاورزی، انرژی های خورشیدی، بادی ، آبی، علمی و دانشگاهی، پزشکی، خدمات فنی و مهندسی، داروهای گیاهی و توریست و دیگر زمینه ها می توانند همکاری های مناسبی با یکدیگر داشته باشند اما اکنون به دلیل عدم شناخت طرفین از یکدیگر این روابط وجود ندارد.

وی با تاکید برتقویت همکاری ها بین ایران و پاکستان گفت: مهمترین اقدام در گام اول درک و آشنایی عمیق دو کشور نسبت به هم است و در این راستا بخش خصوصی باید فعالانه تر عمل کند.

سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور پاکستان اظهار داشت: اکنون روابط اقتصادی ایران با پاکستان بسیار ناچیز است در حالیکه پاکستان بازار مناسبی برای کالاهای ایرانی به شمار می رود و مردم این کشور به دلیل مشترکات مذهبی و فرهنگی علاقه مند به مصرف کالاهای ایرانی هستند.

بنی اسدی با تاکید بر اینکه صادرکنندگان باید به بازارهای کشورهای همسایه ایران توجه کنند، گفت: متاسفانه برخی تصور می کنند مردم هند، پاکستان و افغانستان مردمی فقیر هستند در حالیکه این کشورها قشرهای مرفه ای دارند که می توان با سرمایه گذاری بر روی آنها به بازار مناسبی دست یافت زیرا این کشورها به ویژه پاکستان و افغانستان بازار بکری برای محصولات ایرانی است.

وی اظهار داشت: استان فارس می تواند به پاکستان به عنوان کانون تامین گوشت حلال بنگرد و در این زمینه سرمایه گذاری مناسبی در این کشور انجام دهد.

سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهور پاکستان با بیان اینکه وزارت امور خارجه در کنار وظایف ذاتی خود دیپلماسی عمومی و اقتصادی را سر لوحه کار خود قرار داده، گفت: گرچه فعالیت وزارت امور خارجه اقتصادی نیست اما معتقدیم باید بستر را برای حضور فعالین اقتصادی و معاملات تجاری فراهم کنیم و به همین منظور این وزارتخانه در تلاش است تا رایزن های بازرگانی که با اقتصاد و منطقه مورد فعالیت آشنا هستند انتخاب و به کشورهای هدف اعزام شوند.

ارزش افزوده گیاهان دارویی فارس به کام هندی ها

بنی اسدی در بخش دیگری از سخنان خود بر فراوری محصولات و صادرات آن به کشورهای هدف به منظور افزایش ارزش افزوده کالا تاکید کرد و گفت: اکنون گیاهان دارویی فارس به صورت خام وفراوری نشده به هند و پاکستان صادر می شود و در آنجا این گیاهان فراوری شده و به صورت قرص و شربت به مردم عرضه می شود.

وی با بیان اینکه این داروهای گیاهی طرفداران بسیاری در دو کشور یاد شده دارد، گفت: اگر استان فارس پتانسیل لازم برای سرمایه گذاری در احداث واحدهای فراوری گیاهان دارویی دارد باید هر چه سریعتر در این زمینه وارد عمل شده و با تولید این محصولات بازار صادراتی مناسبی برای خود فراهم کند.

همچنین رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی شیراز نیز گفت: نامشخص بودن نرخ ارز و عدم ثبات قوانین و مقررات سبب شده تا فعالین اقتصادی فارس نتوانند برنامه ریزی مناسبی برای فعالیت های تجاری خود انجام دهند.

فریدون فرقانی افزود: گرچه بخش خصوصی می تواند در امور اقتصادی خط شکن باشد اما به دلیل عدم ثبات قوانین و مقررات و بخشنامه ها به ویژه مقررات مربوط به قیمت گذاری ارز، اکنون فعالین اقتصادی دچار سرگردانی شده و نمی توانند نه برای واردات و نه برای صادرات برنامه ریزی مناسبی انجام دهند.

وی اضافه کرد: مبنای اصلی در فعالیت های تجاری بین المللی، نرخ ارز است زیرا در قیمت تمام شده محصولات صادراتی و همچنین تامین نیازمندی های کشور از خارج به شدت تعیین کننده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی شیراز همچنین به سفر هیئت تجاری از استان فارس به لاهور پاکستان در خرداد ماه امسال اشاره کرد وگفت: در این سفر تفاهم نامه ای با اتاق بازرگانی لاهور به امضا طرفین رسید که به زودی هیئتی از اتاق بازرگانی لاهور پاکستان برای پیگیری تفاهم نامه امضا شده به شیراز سفر می کنند.

فرقانی اظهار امیدواری کرد: در سفر هیئت پاکستانی به شیراز به بهترین راهکارها برای اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه دست یابند.

در این نشست پیرامون چگونگی عملیاتی شدن فعالیت های تجاری ذکر شده در تفاهم نامه استان فارس با اتاق لاهور پاکستان، نیازمندی های لاهور در خدمات فنی و مهندسی و صنایع نساجی پاکستان بحث و تبادل نظر شد. 

کد خبر 1673639

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha